ENESPL

Kompleksowe wdrożenie rozwiązań chmurowych

Historie sukcesu: Auchan Retail Polska

Zobacz video

O kliencie

Pierwszy sklep Auchan został otwarty w 1961 roku w okolicach Lille w północnej Francji. Po ponad 50 latach swojej działalności firma Auchan jest obecna w 15 krajach świata, a centra handlowe znajdują się m.in. we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Polsce, na Węgrzech, w Rosji, w Luksemburgu, Chinach, na Tajwanie oraz na Ukrainie i w Rumunii. Auchan Holding należy do Rodziny Mulliez oraz częściowo, w ramach Akcjonariatu Pracowniczego, do współpracowników firmy. Auchan Holding to 3 niezależne przedsiębiorstwa: Retail (firmy zajmujące się handlem), Immochan (firma zajmująca się rozwojem centrów handlowych i galerii) oraz Oney Bank (oferujący kredyty konsumenckie oraz ubezpieczenia). Auchan Retail Polska wchodzi w skład Auchan Retail i prowadzi działalność w 3 kanałach sprzedaży – hipermarketach, supermarketach i handlu elektronicznym. Obecna w Polsce od 1996 r., po ponad 20. latach działalności, firma to hipermarkety pod logo Auchan, supermarkety pod logo Simply i Moje Auchan oraz handel elektorniczny pod logo Auchan Direct.pl – działający na terenie Warszawy i okolic.

Wyzwanie

Przed 2013 rokiem firma Auchan korzystała z lokalnej serwerowni i nie posiadała żadnych narzędzi do współpracy online. Po 2013 roku zostały wprowadzone pierwsze, niezintegrowane pomiędzy sobą rozwiązania do komunikacji, takie jak wewnętrzny portal do wymiany dokumentów oraz pracy nad nimi, Intranet, dedykowany portal społecznościowy i dyski sieciowe. Ważne informacje z życia firmy rozsyłane były w formie newsletterów oraz umieszczane na plakatach i tablicach informacyjnych. Pomimo, że rozwiązania te spełniały swoją podstawową rolę, to posiadały też różne ograniczenia. Nie umożliwiały pracy na urządzeniach mobilnych oraz współpracy online na plikach, brakowało kalendarzy zsynchronizowanych z pocztą e-mail, a także komunikatora pozwalającego wysyłać krótkie wiadomości tekstowe. Nie umożliwiały też prowadzenia rozmów i konferencji online. Jest to funkcja istotna zarówno w pracy na szczeblu zarządczym (np. podczas wymiany informacji z zagranicznymi oddziałami) oraz na szczeblu krajowym (pomiędzy sklepami w różnych lokalizacjach).

Rozwiązanie

W 2017 roku we wszystkich oddziałach firmy na świecie została wdrożona infrastruktura chmurowa Google. Seiloc współpracował z Auchan przy wdrożeniu nowych rozwiązań w polskich oddziałach firmy, dzięki czemu w technologię G Suite zostało wyposażonych około 22 tysiące pracowników Auchan Retail Polska. Możliwości, jakie zaoferowała pracownikom technologia G Suite są znacznie szersze niż te, oferowane przez wcześniejsze rozwiązania, głównie ze względu na możliwość pracy z dowolnego miejsca i urządzenia. Pracownicy otrzymali dostęp do pojemnych i szybkich skrzynek pocztowych oraz przestrzeń do przechowywania plików w chmurze. Ponadto zyskali dostęp do komunikatora Hangouts Chat, umożliwiającego wymianę wiadomości tekstowych oraz Hangouts Meet, służącego na przykład do prowadzenia wideorozmów i wideokonferencji. Dzięki G Suite zniknęły ograniczenia związane z koniecznością połączenia z siecią firmową i pracy wyłącznie w biurze. Co ważne, system G Suite pracuje całkowicie w chmurze, dzięki czemu przechowywanie danych jest całkowicie bezpieczne. Awarie czy uszkodzenia sprzętu nie mają wpływu na bezcenne, firmowe dane.

Korzyści

Do najważniejszych korzyści, wymienianych przez pracowników Auchan po wdrożeniu G Suite, można zaliczyć elastyczność pracy, niezależność od sieci wewnętrznej oraz możliwość łatwej współpracy przy projektach. Kalendarz Google służy do umawiania spotkań oraz organizowania wideokonferencji pomiędzy różnymi lokalizacjami sklepów czy magazynów Auchan. Możliwość podglądu kalendarzy innych pracowników sprawia, że spotkania są planowane w czasie najbardziej dogodnym dla uczestników. Dysk i narzędzia do współpracy umożliwiają wspólną edycję dokumentów przez pracowników Auchan oraz partnerów biznesowych. Pozwalają oszczędzać czas wykonywania określonych zadań oraz zapewniają łatwy dostęp do dokumentacji, zamieszczonej w jednym miejscu. Pracownicy Auchan mają możliwość dzielenia się plikami oraz wspólnej pracy nad nimi, bez konieczności przesyłania ich drogą mailową i dodatkowego obciążania skrzynek. Społeczności Google+ służą pracownikom do bieżącej komunikacji dotyczącej ogólnych aktualności firmowych i wymiany informacji pomiędzy konkretnymi działami oraz lokalizacjami. Komunikator Hangouts Meet ułatwia komunikację w projektach lokalnych i międzynarodowych, pozwala na przeprowadzenie szkoleń wewnętrznych jak również szkoleń zewnętrznych dla dostawców, oraz komunikację z firmami wspierającymi rozwiązania IT. Formularze pozwalają szybko zadawać pytania na określony temat oraz w prosty sposób zbierać wyniki ankiet, które następnie są prezentowane na spotkaniach. Praca w chmurze usprawniła wiele procesów wewnętrznych Auchan Retail Polska. Idealnie wpisała się też w realizację strategii innowacji, ku której kierowane są plany rozwoju firmy.